Egenomsorg og selvmedfølelse

Det er ikke uden grund, at demens også kaldes for de pårørendes sygdom dette ud fra at de pårørende, ofte de nærmeste, som hen af vejen står for plejen og yder omsorg samt håndterer de praktiske opgaver og daglige gøremål for den demente.

Som tiden går, og sygdommen skrider frem og svækker din pårørende, er det vigtigt, at du forbliver stærk og har energi til at tage over på opgaver og beslutninger, som din demente pårørende ikke længere kan varetage eller er i stand til at handle på.

Overøs dig selv med egenomsorg og selvmedfølelse. Det er livsvigtigt!

Derved sikrer du dig den fornødne energi og overskud til at tackle udfordringer, opgaver og de svære tunge følelsesmæssige situationer, der med jævne mellemrum skyller ind over dig og dit liv.

 

Egenomsorg & selvmedfølelse - kan du gøre ved at

  • Anerkende det, som du allerede gør for din demente pårørende
  • Være venlig mod dig selv
  • Reserver tid til dig - helt alene
  • Lave ting, som gør dig glad og som giver dig energi
  • Forkæle dig selv - der er intet selvvisk i at opmuntre og give dig selv kærlighed

 

Giv dig selv et stort skulderklap

Påskøn din indsats, når det gælder om at være til stede og nærværende for din pårørende med demens. 

Dårlig samvittighed eller skyldsfølelse er på ingen måder brugbart eller konstruktivt. Undgå at belaste dig selv med selvbebrejdelser i forhold til, hvad du ikke når eller formår.

Brug ikke tiden på at hænge dig i følelsesmæssige belastninger. Det gavner ikke dig og slet ikke din demente pårørende.

Mød dig selv og andre med selvmedfølelse! Det gør dig stærkere, når du står overfor kriser, forandringer eller modgang i dit liv.